Miltä tuntuvat tulevaisuuden materiaalit, miltä näyttävät luovat pinnat?

Puustelli Miinus, Orient Occident ja ABL-laatat kiersivät yhdessä Suomea maaliskuussa. Kiertue tavoitti yhteensä melkein 600 kävijää ympäri Suomen. 
 Luovat pinnat showroomkiertueella koettiin, miten materiaaleista syntyy
pintaa syvempi tunnelma. Miltä näyttävät ja tuntuvat ekologinen keittiö, innovatiiviset tulevaisuuden materiaalit ja näiden luovat yhdistelmät?
Tarjolla oli näkökulmia sisustukseen kolmelta eri toimijalta sekä hyvää ruokaa ja mielenkiintoisia ihmisiä. 

Kiertue alkoi Oulusta ja jatkoi sieltä Tampereen ja Turun kautta Helsinkiin, missä se huipentui kaksipäiväiseen tapahtumaan. Tunnelma näyttelyssä oli todella näyttelymäinen, eikä totutun messuosastomainen. Pintamateriaalit oli aseteltu upeasti esille isoina seinäkkeinä, ja tuntui kuin olisi katsellut nykytaidetta. 

Kaikki kolme näyttelyyn osallistujaa ovat suomalaisia perheyrityksiä, joissa vaalitaan laatua ja kestävyyttä.

MIINUS

Miinuksen biorungot, keraamitasot ja ekologisuus kiinnostivat erityisesti kävijöitä. Miinus mahdollistaa uudenlaista designia myös julkisiin tiloihin. M1-sisäilmaluokitus ja kestävä, uudenlainen ajattelutapa ovat tulevaisuuden myyntivaltteja.

Miinuksen Tony Lönnqvist kertoo, että asiakkaita kiinnostavat pitkään trendinä ollut skandinaavisen hillitty tyyli, mutta koko ajan enemmän myös värilliset pinnat ja rohkeatkin kontrastivärit keittiöissä.

ABL

ABL-laatat on yrityksistä nuorin, 16-vuotias. Laatta-alalla perhe aloit­ti vuonna 1998, jol­loin yri­tyk­sel­lä oli omis­ta­ja­pa­ris­kun­nan li­säk­si yksi pal­kat­tu työn­te­ki­jä. Fors­ma­nien lapset Maria, Henri ja Erika kas­voi­vat kir­jai­mel­li­ses­ti laat­to­jen kes­kel­lä osana per­hey­ri­tys­tä. Sin­ni­käs yrit­tä­mi­nen elätti per­heen ja mah­dol­lis­ti yri­tyk­sen laa­je­ne­mi­sen. Nyt ABL Fin­lan­dil­la on kol­mi­sen­kym­men­tä työn­te­ki­jää, yli 50 laat­ta­teh­taan edus­tus ja Suomen laajin laat­ta­va­li­koi­ma. Yritys on maan joh­ta­va uima-allas- ja jul­ki­si­vu­laat­to­jen vä­lit­tä­jä sekä ark­ki­teh­tien, ra­ken­nut­ta­jien ja ra­ken­nus­liik­kei­den luot­to­toi­mit­ta­ja. Ja mikä tär­kein­tä, ABL-Laatat on yhä vah­vas­ti per­hey­ri­tys.

ABL:n Maria Silvast kertoo, että tällä hetkellä laattamaailmassa on havaittavissa kaksi selkeää trendiä: tekninen, skandinaavisen hillitty tyyli muotolaattoineen ja artesaanihenkinen tyyli terrakotan ja maan sävyineen.

ORIENT OCCIDENT

Orient Occident on perustettu vuonna 1919. Yhtiö on koko ajan ollut suomalainen perheyritys.Yhtiön alkuperäisenä säilytetty nimi ORIENT-OCCIDENT (itämaat-länsimaat) on peräisin viime vuosisadan alussa vallinneesta kansainvälisestä ajattelutavasta. Yhtiön perustaja Juhana Puputti syntyi Sortavalassa vuonna 1882. Hän vaikutti vuosina 1907-1918 Moskovan suomalaisissa liikemiespiireissä. 

Orient Occident on sisustustekstiilien, lattianpäällysteiden ja mattojen palveleva maahantuoja. Orient Occident markkinoi korkealaatuisia sisustusalan tuotteita ja palveluja valmistajille ja jälleenmyyjille sekä alan vaikuttajille ja päätöksentekijöille. 

Avainasiakaspäällikkö Jaana Salmi kertoo, että julkisissa tiloissa käytetään nyt rohkeammin värejä ja muotoja. Erityisen suosittuja ovat tilaa akustoivat tekstiililaatat, joilla on M1-sisälimaluokitus. Suurikuvioiset tekstiilitapetit tekevät myös tuloaan.