Nokkonen on mitä mainioin ja terveellisin kasvi myös kuivattavaksi. Viherjauheena se toimii talvella esimerkiksi smoothiessa tai ruokaan lisättynä.

Nokkonen sisältää enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini, enemmän rautaa kuin pinaatti, enemmän kalsiumia kuin maito ja enemmän piitä kuin lehtikaali. Lisäksi siinä on mangaania, sinkkiä, seleeniä kaliumia ja magnesiumia, A, E, K1 ja B-vitamiineja sekä runsaasti lehtivihreää ja aminohappoja. Näiden lisäksi nokkosen siemenet sisältävät kaikkia ihmisen tarvitsemia rasvahappoja sekä runsaasti E-vitamiinia. Nokkonen onkin kaikista Suomessa kasvavista vihanneskasveista ravintopitoisin ja terveellisin.

Sitä on pidetty hyvän kunnon, vastustuskyvyn, elinvoiman, virkeyden, muistin ja seksuaalisen potenssin lisääjänä. Nokkosta on käytetty myös estämään eturauhasen liikakasvua, lievittämään nivelkipuja ja tukemaan hengitysteiden ongelmia.

Nokkonen tasaa verenpainetta, alentaa verensokeria, lisää hemoglobiinin ja punasolujen määrää ja hoitaa siten anemiaa. Se kiihdyttää aineenvaihduntaa, edistää ruuansulatusta ja normalisoi suolen toimintaa.

Viherjauhetta varten kerää nokkoset varsineen (hanskat kädessä!) ja ripusta nippuina pimeään, hyvin tuulettuvaan paikkaan kuivumaan. Kun kasvit ovat kunnolla kuivia, voit murskata lehdet kulhoon jauheeksi ja purkittaa tiiviiseen lasipurkkiin käyttöä varten.