Miltä tuntuvat tulevaisuuden materiaalit, miltä näyttävät luovat pinnat?
Puustelli Miinus, Orient Occident ja ABL-laatat kiersivät yhdessä Suomea maaliskuussa. Kiertue tavoitti yhteensä melkein 600 kävijää ympäri Suomen.
Luovat pinnat showroomkiertueella koettiin, miten materiaaleista syntyy
pintaa syvempi tunnelma. Miltä näyttävät ja tuntuvat ekologinen keittiö, innovatiiviset tulevaisuuden materiaalit ja näiden luovat yhdistelmät?
Tarjolla oli näkökulmia sisustukseen kolmelta eri toimijalta sekä hyvää ruokaa ja mielenkiintoisia ihmisiä.
Kiertue alkoi Oulusta ja jatkoi sieltä Tampereen ja Turun kautta Helsinkiin, missä se huipentui kaksipäiväiseen tapahtumaan. Tunnelma näyttelyssä oli todella näyttelymäinen, eikä totutun messuosastomainen. Pintamateriaalit oli aseteltu upeasti esille isoina seinäkkeinä, ja tuntui kuin olisi katsellut nykytaidetta.
Kaikki kolme näyttelyyn osallistujaa ovat suomalaisia perheyrityksiä, joissa vaalitaan laatua ja kestävyyttä.
MIINUS
Miinuksen biorungot, keraamitasot ja ekologisuus kiinnostivat erityisesti kävijöitä. Miinus mahdollistaa uudenlaista designia myös julkisiin tiloihin. M1-sisäilmaluokitus ja kestävä, uudenlainen ajattelutapa ovat tulevaisuuden myyntivaltteja.
Miinuksen Tony Lönnqvist kertoo, että asiakkaita kiinnostavat pitkään trendinä ollut skandinaavisen hillitty tyyli, mutta koko ajan enemmän myös värilliset pinnat ja rohkeatkin kontrastivärit keittiöissä.
ABL
ABL-laatat on yrityksistä nuorin, 16-vuotias. Laatta-alalla perhe aloitti vuonna 1998, jolloin yrityksellä oli omistajapariskunnan lisäksi yksi palkattu työntekijä. Forsmanien lapset Maria, Henri ja Erika kasvoivat kirjaimellisesti laattojen keskellä osana perheyritystä. Sinnikäs yrittäminen elätti perheen ja mahdollisti yrityksen laajenemisen. Nyt ABL Finlandilla on kolmisenkymmentä työntekijää, yli 50 laattatehtaan edustus ja Suomen laajin laattavalikoima. Yritys on maan johtava uima-allas- ja julkisivulaattojen välittäjä sekä arkkitehtien, rakennuttajien ja rakennusliikkeiden luottotoimittaja. Ja mikä tärkeintä, ABL-Laatat on yhä vahvasti perheyritys.
ABL:n Maria Silvast kertoo, että tällä hetkellä laattamaailmassa on havaittavissa kaksi selkeää trendiä: tekninen, skandinaavisen hillitty tyyli muotolaattoineen ja artesaanihenkinen tyyli terrakotan ja maan sävyineen.
ORIENT OCCIDENT
Orient Occident on perustettu vuonna 1919. Yhtiö on koko ajan ollut suomalainen perheyritys.Yhtiön alkuperäisenä säilytetty nimi ORIENT-OCCIDENT (itämaat-länsimaat) on peräisin viime vuosisadan alussa vallinneesta kansainvälisestä ajattelutavasta. Yhtiön perustaja Juhana Puputti syntyi Sortavalassa vuonna 1882. Hän vaikutti vuosina 1907-1918 Moskovan suomalaisissa liikemiespiireissä.
Orient Occident on sisustustekstiilien, lattianpäällysteiden ja mattojen palveleva maahantuoja. Orient Occident markkinoi korkealaatuisia sisustusalan tuotteita ja palveluja valmistajille ja jälleenmyyjille sekä alan vaikuttajille ja päätöksentekijöille.
Avainasiakaspäällikkö Jaana Salmi kertoo, että julkisissa tiloissa käytetään nyt rohkeammin värejä ja muotoja. Erityisen suosittuja ovat tilaa akustoivat tekstiililaatat, joilla on M1-sisälimaluokitus. Suurikuvioiset tekstiilitapetit tekevät myös tuloaan.